p r i n t - m o n t á z s



A print-montázs a digitális képalkotó eljárások – pixel, 3d, vektor – bevitele bármely alkotásba (kép, objekt, assemblage) printek beragasztása által. Ugyanaz, mint a fotómontázs, csak printekből áll, ezáltal a fotómontázs – és az assemblage, amennyiben térben is kiterjed – továbbgondolása, amellyel bonyolultabb, kifinomultabb képalkotási módszereket lehet alkalmazni. Míg régen a nagyítógép és az olló állt rendelkezésre, addig itt végtelen számú eszköz válik elérhetővé a számítógépes feldolgozás által, nembeszélve olyan lehetőségekről melyek azelőtt nem léteztek.
A felületről reprodukció készül – szkenneléssel, fotózással – ami számítógéppel módosítva lesz.
A módosított és 1:1 méretben kiprintelt anyag visszahelyeződik a képbe, ezáltal szerves egységet hoz létre a kompozíció többi részével. A print mindkét oldala laminált, ami védi a nyomatot az oxidálástól.
A kézilaminálás késsel történik négyzetcentiméterről négyzetcentiméterre. A felületi karcokat egy lakkréteg tünteti el ami egyszerre egységesíti is a print és a többi rész felületét. Ezáltal elérhető az, hogy a szemlélő ne tudja megállapítani a printelt és a valódi részek közötti különbséget. Azonban elérhető az is hogy e két rész ütköztetve legyen, például amikor a reprodukció nem 1:1 méretű. Több ilyen print esetén létrejöhet egy hasonló széttöredezettség, mint ami David Hockney fotókollázsain figyelhető meg.

1999 óta foglalkozom ezzel a technikával, a fő inspirációs forrás (technikai szempontból) az illusztrá-
tor Dave McKean volt, aki a legkülönfélébb módokon vegyítette a hagyományos technikákat (rajz, festmény, talált tárgy) a számítógép által manipulált részekkel. Azontúl, hogy a print felhasználása a műtárgyaknál tágítja a lehetséges technikai megoldások horizontját, van egy másik ok is amiért ezzel foglalkozom: a sima kinyomtatott print kérdéses helyzete értékszempontból. Ugyanis 1 file-ból végtelen számú azonos minőségű nyomat állítható elő, tehát az a fajta sorozatjelleg sem érvényesül, mint pl. a rézkarcnál (ahol a nyomóformáról csak korlátozott számú nyomat készíthető, ezért sorszá-mozható). A problémára számtalan válasz van, pl. egyedi beavatkozású print (ef Zámbó István), szerződések, hologrammozott glicée nyomatok. Felmerül a digitális védelem lehetősége.
A print-montázs tekinthető olyan egyedi beavatkozású printnek, ahol már nem csak a print egyedivé tételének céljából történik beavatkozás hanem ki is használódik a technika adta lehetőség.
Harmadrészt van egy szimbolikus vetülete is az eljárásnak: az eredeti anyag és a módosított eredeti szembeállítása. Míg például a kubisták valóságdarabokat ragasztottak a megcsinált képbe
(a kollázsok egyik archetípusa) itt fordítva van: a valóságba helyeződnek be manipulált részek.






Kert, 2004
print-montázs / assemblage
(ásó, farostlemez, talált tárgyak, print, vegyes tecHnika)  
146x48.5 cm
Linkek:

Dave McKean illusztrációk, hírek
(Kevin King collector’s site)

David Hockney photographic collage

Ef Zámbó / EBP
home.tif